----------------------------------------------- ``Blogger Template Style Name: eTheater الكاتب : Lasantha Bandara URL 1: http://www.premiumbloggertemplates.com/ URL 2: http://www.bloggertipandtrick.net/ Date: July 2011 License: This free Blogger template is licensed under the Creative Commons Attribution 3.0 License, which permits both personal and commercial use. However, to satisfy the 'attribution' clause of the license, you are required to keep the footer links intact which provides due credit to its authors. For more specific details about the license, you may visit the URL below: http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/ ----------------------------------------------- */ /* Variable definitions */ /* Use this with templates/template-twocol.html */ --> Add a dynamically-resized background image to the page.txt Sayed Hafez (sayedhafez948@gmail.com) جارٍ عرض Add a dynamically-resized background image to the page.txt. /* حقل البحث — استهداف واسع لأن أسماء العناصر تختلف بين القوالب */ .search-box input[type="text"], .search-box input[type .search-box input[type="search"], .search input[type="text"], .search input[type="search"], .widget input[type="text"], .widget input[type="search"], input.gsc-input, input.gsc-search-input, input.gsfi, input[name="q"], input#Search1, input#search { width: 360px !important; max-width: 90% !important; padding: 12px 16px !important; font-size: 18px !important; border: 2px solid #333 !important; border-radius: 25px 0 0 25px !important; outline: none !important; box-shadow: 0 0 5px rgba(0,0,0,0.2) !important; background-color: #fff !important; color: #000 !important; display: inline-block !important; vertical-align: middle !important; } /* زر البحث — استهداف واسع */ .search-box button, .search button, .widget .search-button, input.gsc-search-button, button.gsc-search-button, .gsc-search-button-v2, input[type="submit"][value="Search"], button[type="submit"] { padding: 12px 18px !important; font-si-color: #555; } /* ===================== بحث: محاولات استهداف شاملة ===================== */ /* الحاوية المركزية */ .search-box, .search-form, .widget.Search, .widget .search-box, .gsc-search-box { display: flex !important; justify-content: center !important; align-items: center !important; margin: 20px auto !important; } /* حقل البحث — استهداف واسع لأن أسماء العناصر تختلف بين القوالب */ .search-box input[type="text"], .search-box input[type .search-box input[type="search"], .search input[type="text"], .search input[type="search"], .widget input[type="text"], .widget input[type="search"], input.gsc-input, input.gsc-search-input, input.gsfi, input[name="q"], input#Search1, input#search { width: 360px !important; max-width: 90% !important; padding: 12px 16px !important; font-size: 18px !important; border: 2px solid #333 !important; border-radius: 25px 0 0 25px !important; outline: none !important; box-shadow: 0 0 5px rgba(0,0,0,0.2) !important; background-color: #fff !important; color: #000 !important; display: inline-block !important; vertical-align: middle !important; } /* زر البحث — استهداف واسع */ .search-box button, .search button, .widget .search-button, input.gsc-search-button, button.gsc-search-button, .gsc-search-button-v2, input[type="submit"][value="Search"], button[type="submit"] { padding: 12px 18px -color: #555; } /* ===================== بحث: محاولات استهداف شاملة ===================== */ /* الحاوية المركزية */ .search-box, .search-form, .widget.Search, .widget .search-box, .gsc-search-box { display: flex !important; justify-content: center !important; align-items: center !important; margin: 20px auto !important; } /* حقل البحث — استهداف واسع لأن أسماء العناصر تختلف بين القوالب */ .search-box input[type="text"], .search-box input[type .search-box input[type="search"], .search input[type="text"], .search input[type="search"], .widget input[type="text"], .widget input[type="search"], input.gsc-input, input.gsc-search-input, input.gsfi, input[name="q"], input#Search1, input#search { width: 360px !important; max-width: 90% !important; padding: 12px 16px !important; font-size: 18px !important; border: 2px solid #333 !important; border-radius: 25px 0 0 25px !important; outline: none !important; box-shadow: 0 0 5px rgba(0,0,0,0.2) !important; background-color: #fff !important; color: #000 !important; display: inline-block !important; vertical-align: middle !important; } /* زر البحث — استهداف واسع */ .search-box button, .search button, .widget .search-button, input.gsc-search-button, button.gsc-search-button, .gsc-search-button-v2, input[type="submit"][value="Search"], button[type="submit"] { padding: 12px 18px !important; font-size: 18px !important; border: 2px solid #333 !important; border-left: none !important; border-radius: 0 25px 25px 0 !important; background-color: #333 !important; color: #fff !important;!important; font-size: 18px !important; border: 2px solid #333 !impor } /* ===================== بحث: محاولات استهداف شاملة ===================== */ /* الحاوية المركزية */ .search-box, .search-form, .widget.Search, .widget .search-box, .gsc-search-box { display: flex !important; justify-content: center !important; align-items: center !important; margin: 20px auto !important; } /* حقل البحث — استهداف واسع لأن أسماء العناصر تختلف بين القوالب */ .search-box input[type="text"], .search-box input[type .search-box input[type="search"], .search input[type="text"], .search input[type="search"], .widget input[type="text"], .widget input[type="search"], input.gsc-input, input.gsc-search-input, input.gsfi, input[name="q"], input#Search1, input#search { width: 360px !important; max-width: 90% !important; padding: 12px 16px !important; font-size: 18px !important; border: 2px solid #333 !important; border-radius: 25px 0 0 25px !important; outline: none !important; box-shadow: 0 0 5px rgba(0,0,0,0.2) !important; background-color: #fff !important; color: #000 !important; display: inline-block !important; vertical-align: middle !important; } /* زر البحث — استهداف واسع */ .search-box button, .search button, .widget .search-button, input.gsc-search-button, button.gsc-search-button, .gsc-search-button-v2, input[type="submit"][value="Search"], button[type="submit"] { padding: 12px 18px !important; font-size: 18px !important; border: 2px solid #333 !important; border-left: none !important; border-radius: 0 25px 25px 0 !important; background-color: #333 !important; color: #fff !important;!important; font-size: 18px !important; border: 2px solid #333 !important; border-left: none !important; border-radius: 0 25px 25px 0 !important; background-color: #333 !important; color: #fff !important;ze: 18pxtant; border-left: none !important; border-radius: 0 25px 25px 0 !important; background-color: #333 !important; color: #fff !important;ze: 18px !important; border: 2px solid #333 !important; border-left: none !important; border-radius: 0 25px 25px 0 !important; background-color: #333 !important; color: #fff !important; cursor: pointer !important; display: inline-block !important; vertical-align: middle !important; } /* بعض نسخ Google CSE تستخدم عناصر فرعية */ .gsc-search-button-v2 .gsc-search-button, .gsc-search-button input[type="button"], .gsc="search"], .search input[type="text"], .search input[type="search"], .widget input[type="text"], .widget input[type="search"], input.gsc-input, input.gsc-search-input, input.gsfi, input[name="q"], input#Search1, input#search { width: 360px !important; max-width: 90% !important; padding: 12px 16px !important; font-size: 18px !important; border: 2px solid #333 !important; border-radius: 25px 0 0 25px !important; outline: none !important; box-shadow: 0 0 5px rgba(0,0,0,0.2) !important; background-color: #fff !important; color: #000 !important; display: inline-block !important; vertical-align: middle !important; } /* زر البحث — استهداف واسع */ .search-box button, .search button, .widget .search-button, input.gsc-search-button, button.gsc-search-button, .gsc-search-button-v2, input[type="submit"][value="Search"], button[type="submit"] { padding: 12px 18px !important; font-size: 18px !important; border: 2px solid #333 !important; border-left: none !important; border-radius: 0 25px 25px 0 !important; background-color: #333 !important; color: #fff !important; cursor: pointer !important; display: inline-block !important; vertical-align: middle !important; } /* بعض نسخ Google CSE تستخدم عناصر فرعية */ .gsc-search-button-v2 .gsc-search-button, .gsc-search-button input[type="button"], .gsc-search-button input[type="submit"] { padding: 10px 14px !important; } /* أيقونة بديلة إن لم تكن داخل الزر */ .search-box button:before { content: "🔍"; font-size: 18px; } /* إخفاء نسخة قديمة من أداة البحث لو أردت استبدالها (اختياري) */ /* .widget.Search, .widget .BlogSearch { display: none !important; } */ } /* عناوين التدوينات في الرئيسية */ .post-title.entry-title a { color: #e60000 !important; /* أحمر */ font-weight: bold !important; font-size: 22px !important; /* حجم أكبر شوية */ } /* العناوين داخل صفحة التدوينة */ .post-body h1, .post-body h2, .post-body h3 { color: #0066ff !important; /* أزرق */ font-weight: bold !important; } /* عند المرور بالماوس على العنوان */ .post-title.entry-title a:hover { color: #ff6600 !important; /* برتقالي */ } /* 🎯 تنسيق المشاركات الشائعة */ .PopularPosts { background: #f5f7fa; /* خلفية ناعمة رمادية مائلة للأزرق */ border-radius: 12px; padding: 12px; box-shadow: 0 2px 6px rgba(0,0,0,0.05); } .PopularPosts h2 { color: #004aad; /* عنوان القسم */ font-size: 18px; border-bottom: 2px solid #004aad; padding-bottom: 6px; margin-bottom: 10px; } /* روابط العناوين داخل المشاركات */ .PopularPosts .item-title a { color: #222 !important; /* نص غامق وواضح */ font-size: 15px; line-height: 1.6; font-weight: 600; text-decoration: none; transition: color 0.3s ease-in-out; } .PopularPosts .item-title a:hover { color: #ff6600 !important; /* برتقالي عند المرور */ } /* صور المشاركات الشائعة إن وُجدت */ .PopularPosts img { border-radius: 8px; transition: transform 0.3s ease; } .PopularPosts img:hover { transform: scale(1.05); }

الزائرون

Flag Counter

زوارنا

Flag Counter

الزائرون

Facebook

آخر التعليقات

الاثنين، 27 أكتوبر 2025

Bibliography of the Writer Mr. Sayed Hafiz and His Most Important Works in Theater and Novel


Bibliography of the Writer Mr. Sayed Hafiz

and His Most Important Works in Theater and Novel



Personal Background and Professional Achievements

Born in Muhafazat Alexandria, Arab Republic of Egypt, 1948.

Graduate of Alexandria University, Faculty of Education, Department of Philosophy and Sociology, 1976.

Theater specialist at the General Culture Authority in Alexandria from 1974-1976.

Recipient of the First Prize in Theatrical Composition in Egypt, 1977.

Editor-in-Chief of Al-Shasha magazine (under Al-Sadi Foundation), 2000-2007.

Editor-in-Chief of Al-Mughamar magazine (under Al-Sadi Foundation), 2000-2007.

Media Consultant at Al-Sadi Foundation, 2000-2007.

Director of the Cairo office of Afkar magazine (Kuwait).

Director of the Arab Homeland Center for Publishing and Media (Ru'ya), for five years.

Recipient of the Best Author Award for a Children's Theater Work in Kuwait for the play Cinderella, 1980.

Recipient of the Excellence Award from the Egyptian Writers Union, 2015.

Recipient of the Alaa Al-Jaber Award in Street Theater from Pioneers of Children's Theater, Cairo, 2023.

Subject of more than 280 university theses (graduation projects, master's, or PhDs).

Foreign Studies Outside the Arab World (America, Europe, Asia):

"The Palestinian Cause and Women in Mr. Sayed Hafiz's Theater": A master's thesis submitted in Ireland exploring the Palestinian cause and women's roles in Mr. Sayed Hafiz's theatrical works. Researcher Bridget Wells presented this as part of her master's studies, focusing on his portrayal of the cause and women's roles within it. (University of Ireland).

"Literature and War in Mr. Sayed Hafiz's Theater": Written by researcher Hamid Iskandar Famous. PhD thesis submitted in India (Shandajar University).

Master's thesis on the play "The Clever Hassan" at the University of Missouri, United States.

Productions in Children's Theater:

Cinderella (Kuwait, Sultanate of Oman, Bahrain, 1983) – Directed by Mansour Al-Mansour.

The Clever Hassan (Kuwait, Abu Dhabi, 1983) – Directed by Ahmed Abdel Halim.

Sands (Kuwait, Bahrain, Qatar, 1985) – Directed by Mahmoud Al-Alfi.

Ali Baba (Kuwait, Dubai, 1985) – Directed by Ahmed Abdel Halim.

Juha's Children (Kuwait, Bahrain, 1986) – Directed by Mahmoud Al-Alfi.

Cinderella's Slipper (Kuwait, Baghdad, 1987) – Directed by Dakheel Al-Dakheel.

The Cat and the Old Woman (Kuwait, Baghdad, 1988) – Directed by Hussein Muslim.

Knights of the Half Moon (Kuwait, 1989) – Directed by Mohamed Samm.

Antar Bin Shaddad (Kuwait, 1989) – Directed by Ahmed Abdel Halim.

Juha's Children (Egypt, 1989) – Directed by the author.

Sands (1989) – Directed by five directors.

Story of Lulu and Kuku (1990) – Directed by the author.

The Shirt of Happiness – Cairo (1993) – Directed by Mohamed Abdel Ma'ty, under the auspices of the Performing Arts Sector troupe starring Wajdi Al-Arabi, Abdel Rahman Abu Zahra, Aisha Al-Kailani.

Pomegranate Love and Khayzaran (Cairo, 1996) – Directed by Hossam Aita and Alaa Owd, under the auspices of the Performing Arts Sector troupe starring Mai Abdel Nabi, Lamia Al-Amir, Mohamed Abdel Ma'ty, Ahmed Al-Hijar.

A Journey in the Forest (1998) – Directed by Dr. Mohamed Abdel Ma'ty. Produced by the author and presented at the Carthage Theater Festival in Tunisia, starring Wafaa Al-Hakim and Mohamed Abdel Ma'ty.

Novels Written by Him (Selected):

Travelers Without Identity (1997).

Nescafe (2001) (Part of the Septet Novel Project).

Plain Coffee (2011).

Kabtshino (2012).

A Night in Two Parts: Green Tea – Tea with Lemons (2014).

Everyone She Loved Betrayed Her (2015).

Until the Cat Calms Down (2016).

I Am Not a Writer (Fragmented into two novels: And I Longed for It – Oh Shore of Alexandria, Oh Shore of India) (2017).

If I Had Not Loved Her (2019).

Noor and Moses: The Secret Cord of the Soul (2018).

Niroz and the Girl and the Grandfather (2018).

A Month of Zaid Loves Plain Coffee (2018).

A Chair on the Sea (2018).

Do You Still Smoke Cigars? (2018).

The Ruler by God's Command and Death (2018).

And I Perfumed Myself with Her Scent (2019).

Story of the Girl, the Moon, and the Nightingale (2019).

All This Love (2019).

I Left My Dreams in Paris (2019).

I, Fatima, and Mark (2012) – Interactive Digital Novel, 2020 Edition.

I, Mark, and Yusuf (2011) – Diaries of a Man Coexisting with the Nation and History, 2021 Edition.

Zainab, Mark, and I (2014) – 2022 Edition.

The Elevator – A Love Triangle – Technological Variations on One Axis (2022 Edition).

The Peasant Abdel Al-Muti in Three Visions – Technological Variations on One Axis (2022 Edition).

Ears of Wheat and Dreams – Technological Variations on One Axis – Story – Film – TV (2022 Edition).

The Last Scream – A Story of a Moon – Technological Variations on One Axis – Novel – Short Stories – Theater – Experimental Novel (First Edition, 2025).

Diaries of a Defeated Man – Something Like Poetry – Condensed Poetic Novel – Part 1 (2025 Edition).

Diaries of a Non-Defeated Man – Something Like Poetry – Condensed Poetic Novel – Part 2 (2025 Edition).

Diaries of a Non-Compromising Man – Something Like Poetry – Condensed Poetic Novel – Part 3 (2025 Edition).

Diaries of a Wise Man – Something Like Poetry – Condensed Poetic Novel – Part 4 (2025 Edition).

Diaries of an Unbreakable Man – Something Like Poetry – Condensed Poetic Novel – Part 5 (2025 Edition).

Dialogues with Artificial Intelligence (Mr. Sayed Hafiz's Dialogues Project):

Dialogue of Mr. Sayed Hafiz with Artificial Intelligence – Part 1 (First Edition, 2025).

Comedy Theater Project:

The Witch and the Bald Man.

A Medal from the President.

Ibn Basboosa's Journeys.

I Have No Solution.

The Bride of Negligence.

Story of the Peasant Abdel Al-Muti.

Story of the City of Saffron.

The Courtyard.

The Man Who Plays It Right.

Catch the Hashish Arrow.

King of Garbage.

War of Spoiled Milk.

Dancing on Fire.

Spinsters (2000).

House of Lovers.

They Kidnapped My Son.

Theatrical Projects on the Palestinian Cause, October War, Colonization, and the Egyptian National Cause Against the British:

Men in Prison.

Oh Time of the Lying Word, the Word of Fear, Betrayal, the Shy Eye.

By God, What a Time, Oh Egypt.

Al-Aqsa Burns in Jerusalem.

I Love You, Oh Egypt.

It Happened as It Happened, But No Event Happened.

The Shy Eye Betrayal Awaits the Angry Old Child.

Mustafa Kamel.

Playing in the Backyard.

Abdullah Al-Nadim.

Children's Theater Projects:

Cinderella.

The Clever Hassan.

Abu Zaid Al-Hilali.

Cinderella and the Prince.

Sands.

Ali Baba.

Juha's Children.

The Cat and the Old Woman.

Sindbad the Sailor in the Lands.

Qatar Al-Nada.

Antar Bin Shaddad.

Pistachio and Hazelnut.

The Mouse Yu Yu and the Cat Nu Nu.

Daddy Novel's Dreams.

Hamdan and the Apricot.

A Journey in the Forest.

Pomegranate Love and Khayzaran.

The Wonderful Monster.

Nusa and Uncle Azuz.

The Magician Hamdan.

Experimental Theater Project:

Pride of Ignorance in the Land of the Meaningless.

It Happened as It Happened, But No Event Happened.

They Are as They Are, But They Are Not Them.

They Taught Us That We Die and Live.

The Mute Drum in the Blue Halls.

My Love, I Am Traveling, the Train Is You, and the Journey Is Human.

My Love, Princess of Cinema.

Rumor.

Daddy's Vacation.

Experimental Theater Plays (One-Act): 5 Plays

Inheritance – Symphony of Positions.

Echo in the Womb of Innocent Words.

Sinking in the Chaotic Dream.

Segmented Divisions for the Sun.

Experimental Theater Plays: 6 Plays

Fall of the People of Lot Civilization.

The Maid and the Old Woman.

Experimental Theater Plays: The Branches Bend Sometimes

A Man, a Son, and a Helmet.

A Woman, a Minister, and a Caravan.

A Child, a Horn, and a Rainbow.

Children Find Something in Things.

Density of Ugliness on the Beautiful Death.

The Knights' Step in the Age of Non-Newness... Word.

My Love, My Love, Moon of Roughness in the Shell of Our Love's Birthday.

The Farghats Stumble in the Path of Truth... Essay.

What a World of Oppressive Cold and Stumbling.

The Shy Eye Betrayal Awaits the Angry Old Child.

Theater Plays Between 1.5 Minutes (Collection: "Clash of Colors") – 13 Plays:

Melody for Justice... The Absent.

Clash of Colors.

Homeland.

Science.

Life of a Citizen.

The Deceased.

The White and Black Cloak.

The Nation's Pulse.

More Plays (Continuation from Page 8):

No and Honorable Death.

Theater of the Revolution.

Very Short Plays.

Media.

Exiting the Water Cycle.

Songs of Lemon Peels in Tahrir Square.

Parade in the Square.

That Morning.

A Night in January 25, 2011 (82 nights).

Equestrian Dialogue.

The Drama Is a Smoke Signal in an Oppressed Theater.

The Bowel on the Liberator of Tahrir.

The Revolution – Internet Star.

The Station.

God's Cart.

You Will Rise.

Story of a Man.

The Human.

Al-Aqsa Burns in Jerusalem.

Who Is Knocking on the Door?.

I Cannot Be Silent.

Land of No Wonder.

A Serious and Non-Serious Man.

Playing in the Backyard.

Mr. Sayed Hafiz's Theatrical Psalms: 23 Psalms

So That We May Succeed.

So That We May Win.

So That We May Think.

Psalms from the Language of Silence (Life):

Waiting.

Other Psalms:

Yes... No.

A Panorama.

I.

That Evening.

Myself.

The Word to the Land, Land of the Word.

Rome and Nero.

We Will Rise.

Poem.

The Fire and the Bird of Paradise from the Mother to the Flying Wing.

That Night.

Life.

That Morning.

Story of the City of Saffron.

Appearance and Disappearance of Abu Dharr Al-Ghifari.

Yusuf Bin Tashfin.

Village of the Rejected in the City of Rejection Rejects Rejection of Things.

The Traveling Train from Cairo on Platform No. 3.

Songs of Lemon Peels at the Konsir Concert in the Museum of Fine Arts on Mansha Street in Muharram Bey, Alexandria.

Port Gate.

The Saw.

The Investigation.

Project for Women's Theater: 5 Plays for Women under the Title "Expresso and with It"

The Traveler (2018).

The Locust (2018).

Two Women.

Expresso.

One Night Layla.

Thursday Night.

Night of the Disappearance of the Ruler by God's Command.

Night of the Disappearance of Ikhnaton.

Night of the Disappearance of Pharaoh Moses.

Three Monodrama Plays:

Expresso.

The Maid and the Old Woman.

Daddy's Vacation.

Theater Productions Directed by Him:

Night Traveler (for Salah Abdel Sabour, 1977) – Starring 52 children (youngest 6 years, oldest 12 years) – Musical singing show with lyrics by Hamdi Rauf and chorus of 40 children.

The Cord by Eugene O'Neill (1986) – Starring Mehdi Yusuf (now the famous author) – Institute for Theatrical Arts Preparation.

The Dove by Mahmoud Diab, Faculty of Education, 1973.

Exiting the Mediterranean Shore poem by Mahmoud Darwish – Starring a young actor and actress, 2012.

Ah Ya Watani poems by Sayed Hijab, Jadi Najib, Abdel Rahman Al-Abnoudi, Fuad Haddad, 1973.

Zoo Garden by Edward Alby, translation on shelf starring "Ahmed Adam" – Currently the Star of Comedy, currently starring Safaa Gharib – Stories by Muruuf Halawi, currently.

Kuku and Lulu, authored by the writer, 1989. Private production.

Juha's Children, authored by the writer, 1989. Produced by Mustafa Kamel Culture Palace.

Received Best Director Award in Youth Centers in 1977 for the play Travel Passport preparation / on poems by Mahmoud Darwish and Sami Al-Qasim.

Founding Experimental Theater Groups:

Al-Sa'alik Troupe – Alif Ba Theater Troupe – Excellence Group – Wakan Group within these, the artist Farouk Hassanein, former Minister of Culture, and Dr. Mustafa Abdel Ma'ty, former Undersecretary of the Ministry of Culture, and the artist Mas'oud Khamis, and Ali Al-Jundi, and Mohamed Nawar, and Yusuf Abdel Hamid directed Pride of Ignorance in the Land of the Meaningless starring Mas'oud Khamis and Nazek Naz, and the play Sisyphus starring Ali Al-Jundi, and the play Echo in the Womb of Innocent Words starring Mohamed Anwar.

Pioneering Theater Group that presented the play Ah Ya Watani for 101 days and was the first recreational troupe in Egypt's history to present a continuous show without vacation – 1973.

Works in Provincial and Governorate Troupes:

No.

Location

Play

Director

Year of Presentation

1

Abu Tashat Culture House

Ibn Basboosa's Journeys

Farid Abdel Hamid

1994

2

Al-Sunbulaween Culture House

Ibn Basboosa's Journeys

Rajai Fathy

1995

3

Shabram Khayma Palace

King of Garbage

Mohamed Al-Khawli

1996

4

Mit Ghamr

King of Garbage

Ali Azab

1996

5

Al-A'aim

King of Garbage

Mohamed Al-Khawli

1996

6

Al-Qalyubia

King of Garbage

Maher Salem

1996

7

Abu Hamd

Qaraqosh and the Beggars

Sayed Hindawi

1997

8

Al-Arish

The Dove

Abdel Star Al-Khudari

1997

9

Ghazal Al-Mahalla

They Kidnapped My Son

Jadi Jahaad

1997

10

Belbeis

Ibn Basboosa's Journeys

Ibrahim Shukri

1997

11

Al-A'aim Theater

Qaraqosh and the Beggars

Mohamed Al-Khawli

1997

12

Manshiyat Nasser House

Lover of Cairo

Ahmed Abdel Baqi

1998

13

Hukum Qaraqosh Palace

Ruling

Osama Shafiq

1998

14

Al-Nasr House

King of Garbage

Fawzi Shnouda

1999

15

Abu Hamd

King of Garbage

Adel Shahin

2001

16

Al-Jizah

War of Spoiled Milk

Farouk Ashraf

2002

17

Abnub

War of Spoiled Milk

Adel Berkat

2002

18

Al-Ghanayem

A Medal from the President

Mohamed Al-Masri

2004

19

Zifta

A Medal from the President

Al-Sayyid Al-Hasani

2004

20

Mit Ghamr

King of Garbage

Ali Sarhan

-

21

Fagus Culture Palace

King of Garbage

Al-Sayyid Awni

2010

22

Ta'im Culture Palace

King of Garbage

Amira Shawqi

-

Famous Productions Directed by Mr. Sayed Hafiz from Egyptian Classics:

Romeo's Pants by Abu Al-Su'oud Al-Abiari.

The Stranger – His authorship.

Traveler Without Baggage by Jean Anouilh.

The Foreigner Lambo by Abdel Rahman Al-Abnoudi.

Middle East by Mahmoud Darwish.

The Dove by Mahmoud Diab.

The Cord by Jean Anouilh.

Zoo Garden by Edward Alby starring Ahmed Adam.

They Are as They Are But Not Them – Al-Sa'alik, his authorship starring Mehdi Yusuf, now famous author of Days of Weness.

Harvest Night by Mahmoud Diab.

I Love You, Oh Egypt – His authorship.

Sands – His authorship.

The Proposal for Chekhov.

The Hideout – My authorship.

By God, What a Time, Oh Egypt – His authorship.

I Love You, Oh Egypt – His authorship.

Mustafa Kamel – His authorship.

Abdullah Al-Nadim – His authorship.

Night Traveler for Salah Abdel Sabour – Complete with 3 child stars, lyrics by Hamdi Rauf.

Juha's Children – His authorship.

Among the most famous who assisted him in directing for years: Professor Adel Shahin, Professor Mohamed Ghabashi Al-Najm now famous, Director Naji Ahmed Naji, Director Sayed Shaaban, Director Ramadan Abdel Hafiz.

Directors of His Plays from Egyptian Classics:

Ibrahim Al-Dusuqi

Ibrahim Shukri

Ahmed Al-Ghandqali

Ahmed Abdel Jalil

Ahmed Abdel Halim

Ahmed Awwaf

Osama Shafiq

Farouk Ashraf

Emile Shawqi

Iman Al-Sayyiri

Jala' Al-Rashid

Jamal Qasim

Dr. Hossam Aita

Hossam Al-Azazi

Rajai Fathy

Ramadan Abdel Hafiz

Nabil Hassanein

Nabil Zahir

Al-Sayyid Al-Hasani

Sayed Hindawi

Sayed Al-Damurdash

Salah Al-Sayeh

Salah Sam

Tariq Hassan

Adil Berkat

Adil Shahin

Abbas Ahmed

Abdel Rahman Al-Sha'afi

Abdel Star Al-Khudari

Abdel Aziz Abdel Zaher

Ali Sarhan

Ali Azab

Farouk Zaki

Farid Abdel Hamid

Fawzi Shnouda

Maher Salem

Jadi Abid

Jadi Jahaad

Mohamed Al-Khawli

Mohamed Al-Masri

Mohamed Hassouna Al-Maghribi

Mohamed Samm

Dr. Mohamed Abdel Ma'ty

Mohamed Mutawalli

Mahmoud Al-Alfi

Morsi Ibrahim

Mustafa Al-Bandarawi

Mustafa Mahmoud

Yusuf Abdel Hamid

In Addition to Hundreds of Directors in School Theater Across All Educational Stages and Various Youth Centers in the Republic.

Directors of His Plays from Iraq Classics:

Dr. William Yelda – The Mute Drum in the Blue Halls.

Dr. Saadi Yunus – Story of the Peasant Abdel Al-Muti.

Dr. Abbas Al-Tajir – Story of the City of Saffron in Babel, Iraq.

Dr. Bashar Aliwi – Disappearance of Abu Dharr Al-Ghifari.

Director Hisham Abdel Rahman (Preparation and Direction) – Symphony of Thorns (Palestinian) resident in Baghdad, prepared from the play My Love, I Am Traveling, the Train Is You, and the Journey Is Human by the Egyptian writer Mr. Sayed Hafiz with a group of poems by Mu'in Bseiso and Mahmoud Darwish. Presented at the Institute of Fine Arts in Baghdad in 1987 on the revolving theater stage as part of the students' graduation projects, and the actress Zahra Badan played one of the leading roles.

From Kuwait, Directors of His Plays:

(Mansour Al-Mansour) – Cinderella.

(Dakheel Al-Dakheel) – Cinderella and the Prince, Part 2.

Dr. Hussein Muslim – The Cat and the Old Woman.

(Abdullah Abdel Rasoul) – City of Saffron and Story of the Peasant Abdel Al-Muti.

Most Famous from the Emirates Who Directed for Him:

Jassim Abid – The Magician Hamdan.

Most Famous from Tunisia Who Directed for Him:

Al-Tayeb Al-Sahli, the Tunisian director, directed The Peasant Abdel Al-Muti once in an Algerian troupe named "We Talk at Night" and won Best Performance Award in 2010, and once in Tunisia for a Tunisian troupe named "Revolution of the Aloe".

Studies and Theatrical Writings on His Works in Children's Theater:

Book/Research Thesis on the Folk Tale in Children's Theater in Kuwait – A Study in Mr. Sayed Hafiz's Theater by Researcher Amal Al-Gharib – International Institute for Theatrical Arts, 1984 – Publisher: Arab Homeland Center, 1987.

Book/Research Thesis on the Heritage Character and Its Artistic and Intellectual Function in Mr. Sayed Hafiz's Theater – Naouria Oublihi – Meknes, Morocco, 1986 – Publisher: Arab Homeland Center, 1988.

The Heritage Folk Character in Children's Theater about Mr. Sayed Hafiz – Model: Ali Baba – Nazihah Bin Talib (Publisher: Arab Distribution).

Children's Theater about Mr. Sayed Hafiz – Model: "The Clever Hassan" Play – Fatima Haji – Morocco, 1991.

Children's Theater at Mr. Sayed Hafiz – Model: "Cinderella and the Prince – and the Shirt of Happiness" – Dr. Abdel Aziz Khalfa – Mohammed V University – Fez – Morocco, 2002-2003.

"Role of Children's Theater in Reinforcing Some Moral Values through the Folk Tale – Model: Cinderella" for Mr. Sayed Hafiz – Sanaa Jalal Ahmed Ali – Menoufia University – Department of Educational Media – Arab Republic of Egypt, 2002-2003.

Children's Theater – Dr. Ali Ashour Al-Ja'far – Kuwait.

Children's Theater in Kuwait – Dr. Narmin Al-Hawti – Kuwait.

(Specificity of Authorship in Children's Theater in the Arab Homeland) Model: Mr. Sayed Hafiz – M.M. Haider Ali Al-Asadi – Iraq.

Concept of Revolution in Children's Theater in Mr. Sayed Hafiz's Works – Dr. Rasha Diab, Faculty of Specific Education – Tanta University – Arab Republic of Egypt.

Studies and Theatrical Writings on His Works in Experimental Theater and Arab Heritage Theater:

Research on Poetic Language in Mr. Sayed Hafiz's Theater – Moscow – Under the supervision of the Orientalist Vladimir Shagal.

Book: The Problem of Rehabilitation in Arab Theater – Saliha Hassani – Research – Faculty of Letters and Human Sciences – Morocco. Publisher: Arab Homeland Center, 1987.

Book: The Peasant in Arab Theater – Model: Story of the Peasant Abdel Al-Muti – for Mr. Sayed Hafiz – Khadija Al-Fallah – Mohammed I University – Morocco. Publisher: Arab Homeland Center, 1988.

Book: The Revolutionary Hero in Mr. Sayed Hafiz's Theater – Model: Appearance and Disappearance of Abu Dharr Al-Ghifari – Mansouria Mubarak – Oujda – Morocco. Publisher: Arab Homeland Center, 1989.

Book: The Palestinian Cause in Mr. Sayed Hafiz's Theater – Model: 6 Men in Prison – Shanaif Al-Habib – Morocco. Publisher: Arab Homeland Center, 1990.

Concept of Theatrical Directives and the Issue of Experimentation in Arab Theater. Mr. Sayed Hafiz Model through the play "Child, Horn, and Rainbow" – Haqoun Hamid – Morocco, 1992.

Experimentation in Mr. Sayed Hafiz's Theater – Model: The Shy Eye Betrayal Awaits the Angry Old Child – Aisha Abed – Mohammed I University – 1991.

The Heritage Folk Character in Children's Theater about Mr. Sayed Hafiz – Model: Ali Baba – Nazihah Bin Talib (Publisher: Arab Distribution).

TV Series:

Mubarak (51 episodes) – Direction / Kazim Al-Qalaf.

The Gift – Evening (Kuwait) – Direction / Abdel Aziz Mansour.

The Great Love – Evening (Kuwait) – Direction / Hussein Al-Sam.

The Stranger – 3-Part Evening (Kuwait) – Direction / Yusuf Hamouda.

Small Things on Love – 51-Episode Series (Kuwait TV) Starring Hayat Al-Fahad – Direction / Mohamed Aisa.

Echo of Days – TV Evening (Kuwait TV) – Direction / Kan'an Hamid – Starring Mansour Al-Mansour, Huda Hamada.

The New Path – TV Evening Starring Jalal Al-Sharqawi, Yasser Jalal, Tariq Dusuqi – Direction / Sayed Abido – (Egyptian TV).

From People Who Answer – 51-Episode Series Starring Mu'in Zaid, Mohamed Wafiq, Hanan Shawqi, Mahmoud Al-Jundi – Direction / Karam Diaa Al-Din (Egyptian TV).

Me and My Family in the Crowd – 51-Episode Series Starring Zizi Al-Badrawi, Ahmed Khalil, Sayed Abdel Karam, Ahmed Salama – Direction / Mohamed Abdel Salam (Egyptian TV).

Alaa Al-Din and Princess Yamina – Children's Series – 62 Episodes Starring Nawal Abu Al-Futuh, Ahmed Abdel Warith, Diaa Al-Margani, Hisham Abdel Allah, Nasser Saif, Halah Fakhr – Direction / Iman Abis (Egyptian TV Production).

Bird Under the Rain – 13-Episode Series Starring Ahmed Abdel Aziz, Taysir Fahmi, Ahmed Rashed, Ghasan Matar, Maher, Wajdi Al-Arabi, Sayed Abdel Karam, Izza Matar, Hisham Abdel Allah, Diaa Al-Margani, Khalil Al-Bahiri – Direction / Mahmoud Bakri (Egyptian TV Production).

Hamam and the Sultan's Daughter – Children's Series – 82 Episodes Starring Halah Fakhr, Ala Rami, Wajdi Al-Arabi, Ghasan Matar, Aida Abdel Aziz, Hanan Seliman... – Direction / Ahmed Jadi (Egyptian TV Production).

And I Dreamed of You, Oh Homeland – Children's Series – 30 Episodes – Starring Ahmed Salama and Nawal Abu Al-Futuh, Mohamed Wafiq, Mamduh Wafi – Direction / Mohamed Donya.

Radio Series:

The Big House Series 9 Episodes / Qatar Radio – Episode Duration 51 Minutes.

Strangers in Life Series – Bahrain Radio / 3 Episodes.

5 Radio Series – Kuwait – The Series 3 Episodes.

9 Episodes Program Writers Gulf – Qatar Radio.

3 Episodes Mother's Gift – Preparation and Scenario – Qatar Radio Production.

3 Episodes Genius and Arts of History Series – Abu Dhabi Radio – Direction / Habib Ghulum.

3 Episodes Alaa Al-Din and Princess Yamina Series – Kuwait Radio – Direction / Ahmed Mosaid Starring Mahmoud Yass.

3 Episodes Sindbad Series – Kuwait Radio – Direction / Ahmed Mosaid.

3 Episodes Hamam and the Sultan's Daughter – Bahrain Radio – Direction / Ibrahim Aisa.

List of Critical Studies and University Theses on the Works of Writer Mr. Sayed Hafiz (282 Theses):

Narrative Analysis in the Novel "Oh Shore of Alexandria, Oh Shore of India" for Mr. Sayed Hafiz – Preparation: Nesrine Bouchenafa – Amina Khannash – Dr. Bouzid Rahmun Supervisor and Rapporteur – Faculty of Letters and Languages – Department of Arabic Language and Literature – Mohammed Boudiaf University – M'sila – Algeria.

Semiotics of Character Construction in the Novel "A Night in Tea with Lemons" for Mr. Sayed Hafiz – Preparation: Rania Sahnoun – Bassma Zarreq – Supervisor of the Thesis: Dr. Khalfa Miftah – Mohammed Boudiaf University – M'sila – Algeria (2018-2019).

Intermingling of Literary Genres in the Novel "Plain Coffee" for Mr. Sayed Hafiz – Preparation: Ghaneya Wnhi – Somia Hamlawi – Prof. Dr. Bouzid Rahmun – Prof. Dr. Azuz Khtem – Mohammed Boudiaf University – M'sila – Algeria (2018-2019).

The Artistic and Dramatic Love in the Arabic Play "The Maid and the Old Woman" = Preparation: Iman Jabbari – Prof. Dr. Aliwi Omar Raisa – Prof. Dr. Khalfa Miftah Supervisor and Rapporteur – Prof. Dr. Mahdi Amar Discussant – Mohammed Boudiaf University M'sila – Algeria – Faculty of Letters and Languages (2017-2018).

Utilization of Heritage in Mr. Sayed Hafiz's Plays – Preparation: Wahida Belqafsi – Iman Abdel Awy – Dr. Bouchlalq Hakima – Supervision Dr. Khalfa Miftah – Discussant Dr. Mohamed Za'itri – Faculty of Letters and Languages – Mohammed Boudiaf University – M'sila – Algeria.

Engineering of Characters in the Novel "And I Longed for It" for Mr. Sayed Hafiz – Preparation of the Students: Aya Salini – Nusiba Barbech Raisa: Dr. Khalifa Awash – Supervisor: Dr. Omar Aliwi – Discussant: Dr. Shabli Khalid – Mohammed Boudiaf University – M'sila – Algeria – (2020-2021).

Manifestations of Narrative Intermingling in the Play "Story of the Peasant Abdel Al-Muti" – Preparation: Kafila Tahri – Bishri Khari – Raisa: Dr. Saad Talib – Supervisor and Rapporteur: Dr. Asmaa Ghajati – Dr. Nour Al-Din Halab Discussant (2020-2021).

Manifestations of Dramatic Writing Directed at Children "Cinderella and the Prince" Play for Mr. Sayed Hafiz as a Model – Preparation of the Students: Mofida Boudahous – Rim Belferits – University of Jijel Koutb Tawsos – Jijel – Faculty of Letters and Foreign Languages – Department of Arabic Literature – Algeria – 2021-2022.

The Writer and Novelist and Theaters Mr. Sayed Hafiz in the Eyes of Books and Critics and Egyptian Writers – Part 1 – Book and Writers and Critics of Egypt – Critical Studies.

The Writer and Novelist and Theaters Mr. Sayed Hafiz in the Eyes of Books and Critics and Egyptian Writers – Part 2 – Book and Writers and Critics of Egypt – Critical Studies. (And so on for Parts 3-6, as listed in the original, up to 282 theses across Egypt, Algeria, Iraq, Palestine, Morocco, and international ones.)

International Studies (America, Europe, Asia):

"The Palestinian Cause and Women in Mr. Sayed Hafiz's Theater" – Master's thesis in Ireland.

"Literature and War in Mr. Sayed Hafiz's Theater" – PhD in India.

Master's on "The Clever Hassan" at University of Missouri, USA.

Festivals Participated In:

Carthage Festival (Tunisia).

Baghdad Festival (Iraq).

Children's Theater Festival – Jordan.

Abu Dhabi Festival.

Cairo Festival.

Alexandria Festival.

Matrouh Festival.

Bejaia Festival (Algeria).

Oujda City Theater Festival (Morocco).

Children's Theater Festival (Kuwait).

First Monodrama Festival in Basra – Iraq.

Awards and Honors:

Best Author for Children's Theater Work in Kuwait for Cinderella, 1980.

Excellence Award from Egyptian Writers Union, 2015.

Alaa Al-Jaber Award in Street Theater, Cairo, 2023.

Honor from the National Egyptian Theater Festival, 2018.

Contact Information:

Mobile: +2010281111857, +201064609565, +201056335392.

Email: sayedhafez948@gmail.com, Justhappy_man2000@yahoo.com, hafez66@live.com.

Blogs: http://sdhafez.blogspot.com, https://www.facebook.com/alsyd.hafz.7.


الأحد، 19 أكتوبر 2025

عناوين رسائل بحثية جامعية مقترحة من الذكاء الاصطناعي حول أعمال السيد حافظ

 عناوين رسائل بحثية جامعية مقترحة من الذكاء الاصطناعي حول أعمال السيد حافظ

 (مسرح ورواية كاملة)



فيما يلي القوائم المصححة والمدمجة كاملة في هيكل علمي موحد، يغطي الدراسات المسرحية (العناوين 1-33) والروائية (العناوين 34-51) لأعمال السيد حافظ. تم جمعها تحت قسمين رئيسيين للوضوح، مع الحفاظ على التقسيمات الفرعية الدقيقة، والترقيم المستمر، والدقة الإملائية والنحوية. هذه القائمة تشمل جميع الاقتراحات السابقة المراجعة، مصممة لأطروحات ماجستير أو دكتوراه، مع التركيز على المنهجيات النقدية الحديثة.

القسم الأول: الدراسات المسرحية (عناوين 1-33)

1. الدراسات المنهجية والنقدية (مقاربات نظرية حديثة)

استقبال النص المسرحي لدى السيد حافظ: دراسة تحليلية في ضوء نظرية التلقي لجاوس وإيزر.

تمثلات الصراع الثقافي في مسرح السيد حافظ: قراءة ما بعد كولونيالية بموجب نظريات سبيفاك وفانون.

حوارية النص المسرحي عند السيد حافظ: تحليل التناص بين التراث العربي والحداثة الغربية وفقاً لباختين.

سيميائيات العلامة المسرحية في عروض السيد حافظ: استكشاف الدلالة والإيحاء عبر نموذج بيرس وبارث.

بناء الزمن السردي في مسرحيات السيد حافظ: دراسة سردية بين الترتيب الخطي والتشظي الزمني باستخدام نظرية جينيت.

تشريح البنى الطبقية في المجتمع المصري عبر مسرح السيد حافظ: تحليل سوسيولوجي بموجب نظريات بيرس وبورديو.

تحليل الشخصية المهمشة في مسرح السيد حافظ: دراسة نفسية اجتماعية مستندة إلى فرويد ولاكان.

خطاب السلطة والمقاومة في نصوص مسرحيات الفصل الواحد للسيد حافظ: تحليل خطابي وفقاً لفوكو وغرامشي.

2. الدراسات الفنية والشكلية (تقنيات وبنى مسرحية)

مسرحيات اللامعقول في تجربة السيد حافظ: تفكيك الشكل بين التأثيرات الأوروبية (بيكيت) والخصوصية المحلية.

تقنيات المسرح الملحمي في أعمال السيد حافظ: دراسة في الآثار التوعوية والسياسية بموجب بريخت.

توظيف تقنية الميتامسرح في أعمال السيد حافظ: كسر الوهم وإعادة بناء الحقيقة في ضوء نظريات غوردون وويليامز.

تطور السينوغرافيا في عروض مسرحيات السيد حافظ: من الديكور الواقعي إلى الفضاء الرمزي – دراسة تحليلية.

أنماط الشخصيات النسائية في مسرح السيد حافظ: من النمطية إلى التمرد – دراسة في علم النفس الفني.

هندسة الحبكة في المسرحيات التاريخية للسيد حافظ: بين التوثيق التاريخي والتخييل الإبداعي وفقاً لأرسطو وفريتاك.

إيقاع الحوار المسرحي في كوميديات السيد حافظ: دراسة أسلوبية للإيقاع والسخرية باستخدام التحليل الصوتي.

3. الدراسات السياقية والمقارنة (تاريخ، مجتمع، ومقارنات ثقافية)

توظيف الموروث التاريخي في مسرح السيد حافظ: إعادة قراءة الأحداث التاريخية ودور الذاكرة الجماعية.

تمثلات قضايا العولمة في مسرح السيد حافظ لليافعين: دراسة في الثقافة الاستهلاكية والتأثيرات الغربية.

صدى الأحداث السياسية في مصر بعد ثورة 2011 في مسرح السيد حافظ: تحليل سياسي اجتماعي.

صورة المدينة والريف في مسرح السيد حافظ: دراسة ثنائية مقارنة في التمثيل الثقافي.

توظيف الأسطورة في مسرحية "حبيبتي أميرة السينما" للسيد حافظ مقارنة بـ"أهل الكهف" لتوفيق الحكيم: دراسة أسطورية مقارنة.

مفهوم البطل المأساوي في مسرح السيد حافظ مقارنة بالمسرح الإغريقي (سوفوكليس ويوريبيديس): تحليل ثقافي عابر.

4. الدراسات المبتكرة وغير التقليدية (اتجاهات حديثة وتطبيقية)

إمكانيات تحويل نصوص السيد حافظ المسرحية إلى عروض رقمية تفاعلية: دراسة في المسرح الرقمي باستخدام تقنيات VR/AR.

تفاعل الفنون البينية (الموسيقى، التشكيل، الرقص) في العروض المسرحية للسيد حافظ: تحليل متعدد التخصصات.

رصد القيم الأخلاقية والاجتماعية في مسرحيات السيد حافظ للأطفال: دراسة كمية باستخدام تحليل المضمون الإحصائي.

قراءة نصوص السيد حافظ التجريبية في ضوء مسرح ما بعد الدراما: تحليل بموجب مفاهيم بيتر بروك وهانس تيسلي.

اقتصاديات إنتاج مسرحيات السيد حافظ التجارية: دراسة في التأثيرات الاقتصادية على الخيارات الفنية والإبداعية.

التمثيل الإيكولوجي في مسرح السيد حافظ: قراءة بيئية لقضايا الاستدامة في سياق المناخ المصري الحديث.

النسوية الرقمية في أعمال السيد حافظ: تحليل الشخصيات النسائية عبر وسائل التواصل الاجتماعي والمسرح الإلكتروني.

5. الآفاق البحثية المستقبلية (توثيق وتطبيقات تقنية)

توثيق نصوص السيد حافظ المسرحية النادرة في قاعدة بيانات إلكترونية: دراسة في الأرشيف الرقمي والحفاظ على التراث.

إشكاليات ترجمة الإيحاءات الثقافية في نصوص السيد حافظ إلى الإنجليزية: دراسة في الترجمة الأدبية والثقافية.

استخدام تقنيات الواقع الافتراضي في تقديم مشاهد تاريخية من مسرحيات السيد حافظ: دراسة تطبيقية في التعليم المسرحي.

تأثير الذكاء الاصطناعي على تحليل النصوص المسرحية للسيد حافظ: دراسة في التعلم الآلي للكشف عن الأنماط اللغوية.

المسرح والصحة النفسية: تمثيلات القلق الاجتماعي في أعمال السيد حافظ بعد جائحة كوفيد-19 – دراسة نفسية ثقافية.

القسم الثاني: الدراسات الروائية (عناوين 34-51)

6. التجريب في الرواية العربية ويوميات ثورة يناير في ثلاثية "أنا ومارك"

التجريب السردي في الرواية العربية المعاصرة: يوميات ثورة يناير في ثلاثية "أنا ومارك" – دراسة في بنية الزمن المتشظي وفقاً لنظرية جينيت.

تمثيلات الذاكرة الجماعية في روايات ثورة يناير: قراءة تجريبية لثلاثية "أنا ومارك" بموجب نظرية التلقي لإيزر.

الرواية كيوميات سياسية: التجريب في صياغة الهوية الثورية في ثلاثية "أنا ومارك" – تحليل ما بعد كولونيالي مستند إلى سبيفاك.

تشظي النص الروائي في سياق الثورات العربية: دراسة سيميائية ليوميات يناير في ثلاثية "أنا ومارك" عبر نموذج بيرس.

التجريب الشكلي في الرواية العربية: كيف شكلت ثورة يناير سرديات "أنا ومارك" – دراسة في الميتاسردية والحوارية لباختين.

يوميات الثورة كبنية روائية: التأثيرات الاجتماعية في ثلاثية "أنا ومارك" – تحليل سوسيولوجي بموجب بورديو.

7. دراسة التجريب في الرواية عند السيد حافظ 

الأربعاء، 15 أكتوبر 2025

عرض لكتاب: مسرحة التراث في تجربة السيد حافظ- قراءة بقلم: أحمد الشريف

عرض لكتاب ورسالة دكتوراة 

مسرحة التراث في تجربة السيد حافظ



 قراءة في كتاب 

الباحثة: ريما بن عيسى

 بقلم: أحمد محمد الشريف

(نشر هذا المقال في مجلة المسرح - العدد 53- الإصدار السادس- بتاريخ 1 أغسطس 2025)










مسرحة التراث في تجربة السيّد حافظ:

تجريب حديث لجذور الهوية

***

بقلم: أحمد محمد الشريف



"مسرحة التراث عند السيّد حافظ: قراءة في التجارب المسرحية العربية التراثية" هو عنوان دراسة أكاديمية رصينة أنجزتها الباحثة الجزائرية/ ريما بن عيسى، تناولت فيها تجربة الكاتب المسرحي المصري السيّد حافظ كنموذج تطبيقي لتحليل العلاقة بين المسرح العربي والتراث، من خلال توظيف الموروث الشعبي والديني والتاريخي داخل النصوص والعروض المسرحية.

وقد أُجيزت هذه الدراسة (عن العام الجامعي 2024 – 2025) ضمن متطلبات نيل درجة الدكتوراه من كلية الآداب واللغات، جامعة سطيف 2، الجزائر، تحت إشراف الأستاذة الدكتورة ليلى بن عائشة. وترأس لجنة المناقشة الأستاذ الدكتور حسين تروش، وشارك في عضويتها كل من الأساتذة: د. حياة ذيبون، د. علي بخوش، د. رابح ذياب، د. عبد الحميد ختالة.

وقد صدرت هذه الأطروحة لاحقًا في كتاب منشور عن مركز الوطن العربي للنشر والإعلام (رؤيا) بالقاهرة، لتتحوّل من جهد أكاديمي جامعي إلى مرجع نقدي متاح للقراءة العامة والبحث المتخصص.

في هذا المقال، نُقدّم عرضًا وقراءة تحليلية لهذا الكتاب، بوصفه إضافة مهمة إلى حقل دراسات المسرح العربي، ونافذة فكرية وجمالية على تجربة السيّد حافظ، التي تُعدّ من أغزر التجارب العربية اشتغالًا على التراث في المسرح.

في خضم تحولات المسرح العربي الحديث، تبرز تجارب فنية تسعى إلى تجسير الهوة بين الماضي والحاضر، بين ما هو تراثي وما هو معاصر، في محاولة لإنتاج فن مسرحي متجدد يستمد شرعيته من الهوية، وقوته من الوعي النقدي. ومن بين هذه التجارب، تتفرد تجربة الكاتب المسرحي المصري السيّد حافظ بوصفها أحد أبرز محاولات "مسرحة التراث" في العالم العربي.

و تسعى هذه الدراسة إلى استكشاف كيفيات توظيف التراث العربي والإنساني داخل الكتابة المسرحية المعاصرة، من خلال نموذج السيّد حافظ.

خلفية الدراسة وإشكاليتها:

تقوم الدراسة على إشكالية جوهرية تتمحور حول التساؤل: كيف وظّف السيّد حافظ التراث الإنساني والعربي في بناء نصوصه المسرحية المكتوبة والمعروضة؟

وينبثق عن هذا السؤال جملة من التساؤلات الفرعية:

- ما مفهوم المسرح والمسرحة؟

- ما مفهوم التراث وأنواعه؟

- كيف تتفاعل النصوص المسرحية مع التراث؟

- ما الخصوصيات الجمالية لتوظيف التراث في تجربة السيّد حافظ؟


 المنهجية وتعدد المقاربات:

اتبعت الباحثة منهجًا تكامليًا متعدد الأدوات، يمزج بين النظري والتطبيقي، ويتنقل بين التحليل السيميائي والبنيوي، إلى جانب المنهج التاريخي والوصفي:

- المنهج الوصفي: لتقديم تأطير مفاهيمي لمصطلحي "التراث" و"المسرحة".

- المنهج البنيوي والموضوعي: لتحليل البناء النصي ودلالات المحتوى.

- المنهج السيميائي: لرصد الأبعاد البصرية والسمعية داخل العرض المسرحي.

- المنهج التاريخي: لتتبع تطور المسرح العربي وتداخله مع التراث.

 الهيكل العام للدراسة:

• المدخل النظري :من التأصيل إلى التجريب:

حيث تعمل فيه الباحثة على تأصيل مفهومي المسرح والدراما. وتحليل أشكال التراث (مادي/لا مادي) وتعريف المسرحة:

  1. التراث والمسرحة: إشكالية المفهوم

تبني الباحثة ريما بن عيسى إطارها النظري على تفكيك ثنائية محورية:

- التراث: تُصنفه إلى:

  1- مادي (المباني، الأزياء، الصناعات التقليدية).

  2- لامادي (الحكايات الشعبية، الأمثال، الطقوس).

 - المسرحة (Théâtralisation): عملية تحويل النصوص/الأحداث إلى مادة مسرحية قابلة للتجسيد، مع تمييزها عن "الأنسنة" (إضفاء الصفات البشرية على الجمادات).

• الفصل الأول عن تجليات التراث في المسرح العربي ترصد الدراسة ثلاث مراحل للتطور، وهي:

1- مرحلة التأصيل (مارون النقاش، أبو خليل القباني): حيث تم توظيف الفنون الشعبية (المقامات، الغناء) في قوالب مسرحية.

2. مرحلة التأسيس (توفيق الحكيم): وفيها دمج التراث الأدبي والتاريخي بأطر درامية حديثة.

3. مرحلة التجريب (الطيب الصديقي، السيد حافظ): وهي مرحلة تفكيك التراث وإعادة بنائه عبر تقنيات سينوغرافية معاصرة.

ثم تحدثت الباحثة عن إشكالية تصنيف التراث الشعبي، ثم مسرحة التراث العالمي من خلال مسرحة الأسطورة في مسرحية إيفيجيني لجان راسين.

انتقلت الباحثة بعد ذلك إلى مسرحة التراث القومي بدءا بنموذج مسرحية مقامات بديع الزمان الهمزاني للطيب الصديقي.

ثم تناولت الباحثة في جانب آخر ثنائية التراث والهوية في خطاب المسرح المصري من خلال مسرحية "إشاعة" للسيد حافظ، حيث تسلط الضوء على أشكال الحضور المتعددة للتراث الشعبي، ممثلة في توظيف الأدب الشعبي، ولا سيما الأمثال الشعبية، إلى جانب استخدام اللهجة المصرية الشعبية كلغة مسرحية فاعلة، كما تبحث في أثر الشخصية التراثية التاريخية ودورها الجمالي في بناء المعنى وتعزيز البعد الهوياتي داخل النص المسرحي.

مسرحية إشاعة

ركزت الباحثة الدكتورة ريمة بن عيسى على تحليل مسرحية "إشاعة" كنموذج دال على براعة السيد حافظ في تفعيل التراث داخل بنية العرض المسرحي. وأشارت إلى أن التراث في هذا النص لا يُوظف كمادة تزيينية أو خلفية سردية، بل يُعاد تشكيله كأداة مقاومة ووسيلة جمالية لفهم الحاضر، وتفكيك البنية الاجتماعية القائمة. فالنص يعجّ بالأمثال الشعبية، واللهجة العامية، والاستدعاءات الرمزية لشخصيات تاريخية مثل صلاح الدين الأيوبي، ما يمنح المسرحية طابعًا تعدديًا على مستوى اللغة والخطاب والدلالة. وقد وقفت الباحثة عند التوتر القائم بين الأمثال المتعارضة داخل النص، مثل: "الباب اللي ييجي لك منه الريح سده واستريح" و"الريح لو جالك عالي إعلا له ما تطاطيش"، لتبيّن كيف أن السيد حافظ يُدخل التراث الشعبي في قلب الصراع الدرامي، موظفًا إياه للكشف عن التحولات القيمية في المجتمع، وعن إشكالية "الهوية المغلوطة" حين تُصنع الحقيقة من الإشاعة، لا من الواقع. ومن خلال تحليلها العميق، توصلت إلى أن "إشاعة" تقدم أنموذجًا مكثفًا لجدل الهوية والسلطة والتاريخ في مسرح السيد حافظ، حيث يصبح التراث نفسه مسرحًا لصراع القيم.

كما تتناول الدراسة بعد ذلك أشكال مسرحة التراث الوطني في مسرحيات عز الدين جلاوجي، من خلال رصد تجليات الأمثال والحكم الشعبية في عدد من نماذجه المسرحية، وتوظيف الصناعات والفنون اليدوية في مسرحية "الفجاج الشائكة"، فضلًا عن حضور الموسيقى الشعبية في المسرحية نفسها، كما تسعى الدراسة إلى الكشف عن جماليات التشكيل التراثي ودوره الفاعل في بناء الخطاب المسرحي لدى جلاوجي، بوصفه مقاربة فنية تجمع بين الأصالة والتحديث.

 يتناول الفصل الثاني من الدراسة تمظهرات التراث في مسرح السيد حافظ، حيث يبدأ بتوطئة تمهد لرحلة العمل المسرحي من الفضاء النصي إلى الفضاء الركحي، عبر تحليل عناصر النص المسرحي مثل الفكرة، الشخصيات، الحدث، الصراع، الحوار، الزمان والمكان، الحبكة، اللغة، والإرشادات المسرحية. كما يتناول أساسيات العرض المسرحي، بما في ذلك الإخراج، التمثيل، السينوغرافيا، الديكور، الإكسسوار، الأزياء، الإضاءة، والماكياج، ثم يناقش جدلية العلاقة بين النص والعرض. وفي محور "أشكال مسرحة التراث"، تسلط الدراسة الضوء على ازدواجية التعالق والتشكيل بين المسرح والتراث من خلال استدعاء الشخصيات التاريخية الإسلامية واستحضار السيرة الشعبية وقراءتها في ضوء الحاضر، مع إبراز صورة المجتمع العربي وقيمه الثقافية والتربوية والاجتماعية في نصوص السيد حافظ. كما تتناول الدراسة آليات المسرحة في العروض، من خلال قراءة لمسرحية "سندريلا والأمير" بين الأصل والتمسرح، وتحليل جمالية السينوغرافيا والصورة البصرية والسمعية، والأداء الصوتي والحركي للممثل، إلى جانب عناصر الأزياء والإكسسوارات، الموسيقى الشعبية، ودور الديكور في مسرحة الحكاية الشعبية كما في "علي بابا" أنموذجًا.

 نتائج الدراسة:

تخلُص الدراسة التي أعدّتها الباحثة ريما بن عيسى إلى مجموعة من النتائج الجوهرية التي تؤكد على أهمية تجربة السيّد حافظ المسرحية، ليس فقط كإسهام فني فردي، بل كمسار فكري متكامل يعيد رسم العلاقة بين المسرح والتراث والواقع المعاصر. ويمكن تفصيل هذه النتائج في النقاط التالية:

1. السيّد حافظ يعيد إنتاج التراث بتأويل جديد

ليست تجربة السيّد حافظ في استلهام التراث مجرّد توظيف لحكايات أو شخصيات تاريخية، بل هي فعل إعادة تأويل. فهو لا يكرر السيرة الشعبية أو المأثورات التراثية كما وردت، بل يُعيد قراءتها من منظور نقدي معاصر، يعكس قلق الحاضر وتطلعات المستقبل.

على سبيل المثال، تُصبح شخصية أبو ذر الغفاري تجسيدًا للمثقف المعارض، لا مجرد صحابي من صدر الإسلام، ويُعاد تقديم شخصية سندريلا كرمز للتغيير الاجتماعي لا كفتاة تنتظر الأمير، بينما يتحول الصراع على طبق الملوخية في مسرحية "حرب الملوخية" إلى مجاز ساخر للتناحر السياسي العربي.

2. يزاوج بين الشعبي والتجريبي

تتميز عروض السيّد حافظ بمزيج فريد من تقنيات المسرح الشعبي وخصائص المسرح التجريبي. فهو يستعير من الراوي، والحكواتي، والمقامة، والعرائس، ومسرح الظل، ويضعها في قلب تجربة معاصرة تقوم على كسر الجدار الرابع، وتعدد مستويات التلقي، والانفتاح على تقنيات السينوغرافيا الحديثة.

هذا المزج لا يُفقد العمل بساطته الشعبية، ولا يُعقده تجريبيًا إلى حد النخبوية، بل يصنع منطقة وسطى، يتفاعل فيها المتفرج البسيط مع مضمون عميق، ويُحاط بجماليات غنية دون أن يشعر بالاغتراب.

3. عروضه ثرية بصريًا وسينوغرافيًا

تُظهر الدراسة أن العروض التي كتبها وأشرف على إخراجها السيّد حافظ أو أُخرجت برؤيته، تمتاز بثقل بصري واضح، يعتمد على التكوينات السينوغرافية المدروسة، والإضاءة التشكيلية، واستخدام اللون بشكل رمزي، والمزج بين الصورة والصوت لإنتاج معنى جديد.

وفي عروض الأطفال، تظهر هذه السينوغرافيا بشكل أكثر حيوية من خلال الأزياء الزاهية، الألعاب البصرية، حركات الممثلين المبالغ فيها، والديكورات المستوحاة من الطبيعة أو الحكايات، ما يمنح العرض بعدًا تربويًا وفرجويًا في آنٍ واحد.

خلاصة النتائج

يمكن القول إن السيّد حافظ يُمثّل في هذه الدراسة نموذجًا مركبًا لمثقف مسرحي عربي يعيد إنتاج التراث لا لكي يحفظه، بل لكي يجعله قابلًا للحوار، والتحول، والتجريب. وأن المسرح في يده لا يصبح مجرد حكاية تُروى، بل فعل مقاومة ناعم، ومشروع وعي، ومختبر فني وفكري يتجدد باستمرار.

ثامنًا: القيمة الأكاديمية للدراسة

• تؤصل العلاقة بين التراث والمسرح في السياق العربي.

• تسهم في إعادة تعريف مفهوم "الهوية المسرحية".

• تشكّل مرجعًا للمشتغلين في مجالي الكتابة والإخراج.

خاتمة الدراسة

أثبت السيّد حافظ في نصوصه أن التراث ليس جامدًا بل طاقة إبداعية. ومن خلال قراءتها النقدية، تبرز أطروحة ريما بن عيسى كمرآة لجهد أكاديمي نوعي يسعى إلى قراءة المسرح العربي من زاوية الجذور لا السطح، ومن زاوية التفاعل لا التقديس. وتبين تجربة السيد حافظ في المسرح أهمية استلهام التراث الشعبي بأبعاده المادية واللامادية في صياغة خطاب مسرحي معاصر، يعكس قضايا المجتمع العربي والمصري بأسلوب فرجوي نقدي. وقد تمكن من توظيف عناصر التراث – من شخصيات وتعبيرات وأساطير وفنون – لخلق عروض تحمل بعدًا جماليًا ورمزيًا، يجمع بين العامية والفصحى، ويزاوج بين الماضي والحاضر. وقد اتسمت أعماله بالمساءلة والبوح الصريح، معتمدة على أدوات العرض المسرحي المختلفة، ليكون المسرح عنده أداة وعي وتغيير، لا مجرد تأمل وبذلك، يتحول المسرح إلى أداة حيوية لإحياء الذاكرة وبناء الوعي المعاصر.

في الختام في ضوء ما سبق، يمكن القول إن دراسة الباحثة ريما بن عيسى تمثل إضافة نوعية إلى المكتبة المسرحية العربية، ليس فقط لأنها تسلط الضوء على تجربة فنية مميزة مثل تجربة السيّد حافظ، بل لأنها تنطلق من رؤية أكاديمية واعية تحاول فهم المسرح بوصفه خطابًا متشعبًا: جماليًا، معرفيًا، وتاريخيًا.

ما يميز هذه الدراسة أنها لا تكتفي بالتحليل التقني للنصوص أو العروض، بل تتجاوز ذلك إلى مساءلة العلاقة بين التراث والمسرح في سياقنا العربي، وتطرح أسئلة حول الهوية والتلقي والتأويل، وهي أسئلة لا تزال مفتوحة أمام كل من يكتب أو يُخرج أو يقرأ المسرح اليوم.

كما تُحسَب للباحثة أنها أضافت صوتًا جديدًا إلى قائمة طويلة من الدراسات والرسائل الجامعية التي تناولت تجربة السيّد حافظ، وهو الكاتب الذي حظي باهتمام أكاديمي واسع وموثّق، ربما يفوق ما كُتب عن أي كاتب مسرحي عربي آخر في جيله، نظرًا لغزارة إنتاجه وتعدد مناحي اشتغاله المسرحي.

إن دراسة "مسرحة التراث عند السيّد حافظ" لا تُعيد فقط قراءة الماضي، بل تدفعنا إلى التفكير في الحاضر المسرحي بأدوات نقدية جديدة، حيث يصبح التراث مادة للحياة، لا حنينًا للمتاحف، والمسرح أداة لليقظة، لا مجرد مساحة للعرض.

أحمد محمد الشريف


السيرة الذاتية للكاتب السيد حافظ في 15 أكتوبر 2025

 السيرة الذاتية للكاتب السيد حافظ

 في 15 أكتوبر 2025



لقراءة وتحميل السيرة كاملة بصيغة pdf 

من أحد الروابط التالية


رابط التحميل الأول

اضغط هنا 

**** 

رابط التحميل الثاني 

اضغط هنا 

********** 


السيرة الذاتية كاملة




الاثنين، 13 أكتوبر 2025

يوميات رجل حكيم. عمايشبه الشعر. رواية شعرية مكثفة

السيد حافظ

عمايشبه الشعر

يوميات رجل حكيم

رواية شعرية مكثفة




«يوميات رجل حكيم - عما يشبه الشعر»



للكاتب السيد حافظ


تمهيد


حين نتأمل مسيرة الأدب العربي الحديث نجد أن الكاتب الكبير السيد حافظ يمثل صوتًا فريدًا في طبيعته ومشروعه، فقد استطاع أن ينسج من تجربة فردية عميقة صورة شاملة لمعاناة الأمة العربية.


منذ بواكيره الأولى وهو يكتب ليُسجل التاريخ الموازي التاريخ الذي لا تدونه الوثائق الرسمية بل تعبر عنه الحروف والصرخات الصامتة في دواخل المبدعين في مشروعه الكبير "اليوميات"، يضعنا حافظ أمام رحلة إنسانية متصاعدة من الانكسار والخيبة، إلى المقاومة والصمود، إلى التوتر الفلسفي بين الأمل واليأس، وصولا إلى مقام الحكمة.


إن الجزء الرابع من السلسلة "يوميات رجل حكيم - عما يشبه الشعر" هو ذروة هذا المشروع. ففيه تتلاقى أصوات الراوي والمثقف والفيلسوف والشاعر، لتنتج نصا هجينا لا يمكن تصنيفه في خانة واحدة، بل يتوزع بين اليوميات والسيرة الذاتية والشعر المكثف والفكر النقدي. إنه نص لا يحكي عن رجل واحد بل عن جيل كامل وأمة بأسرها.

لقراءة أو تحميل الكتاب كاملا بصيغة PDF اتبع أحد الروابط التالية 

رابط التحميل الأول 

اضغط هنا 

...... 


رابط التحميل الثاني 

اضغط هنا 




السبت، 4 أكتوبر 2025

مذكرات السيد حافظ الجزء السادس

 مذكرات السيد حافظ

الجزء السادس

... 



تحقيق وتعليق ودراسة

د. ياسر جابر الجمَّال

أستاذ الأدب والنقد

2025م

... 

الحلقة 251

كيف تكون كاتبًا كبيرًا وتحصل على جوائز؟

كيف تصبح كاتبًا كبيرًا في مصر وفي الوطن العربي؟ كيف تصبح كاتبًا كبيرًا؟

أول نصيحة: لا تنتمِ إلى أي حزب، وكن مع جميع الأحزاب. وإن كنت ترغب في الانضمام إلى حزب، فادخل إليه لفترة قصيرة فقط، كما فعل أستاذنا الكبير نجيب محفوظ.

إذًا، لا تنضم إلى أي حزب. ثانيًا، لا تتورط في أي حزب يتخذ موقفًا معارضًا للحكومة، إلا إذا كنت مضطرًا، أي عندما تجد الجميع يسير في هذا الاتجاه.

الكاتب يجب أن يكون كيانًا مستقلًا. ولكنني أتحدث هنا عن كيفية أن يجعلك المجتمع نجمًا وكاتبًا كبيرًا. ستجد أن اليمين واليسار والوسط جميعهم معك.

 إذن، كما قلنا، لا تنتمي إلى أي حزب. وإذا اضطررت إلى الانتماء، فكن فيه لفترة قصيرة، ثم انسحب منه وقل: "لقد انسحبت لأنني اختلفت معهم"، بينما في الحقيقة لم تختلف معهم في شيء، ولكنك فقط لا تريد أن تُحسب عليهم، تمامًا كما فعل نجيب محفوظ. هذا ليس عيبًا، بل هو الواقع الذي نعيشه.

إذا أردت أن تصبح كاتبًا كبيرًا، فعليك أن تكون مهذبًا جدًا، وصوتك منخفض، أو أن تتظاهر بعدم السماع. قل: "لم أسمع"، "لم أنتبه". المجتمع، السلطة، الأحزاب، والقيادات يريدون شخصًا صوته منخفض، شخصًا مهذبًا.

انظر إلى نجيب محفوظ، إنه مثال مهم جدًا.

.لقد ذكرتُ من قبل كيف أن سعد زغلول كان يحمل الحقيبة لأحد الباشوات، ويذهب إلى بيت محمد فريد، الزعيم الوطني، ويجلس مع العاملين في المطبخ ليأكل ويتعشى، ويحمل الحقيبة، ويواصل طريقه حتى اشتغل في جريدة "الوقائع المصرية".

انتبه جيدًا! في مصر وفي العالم العربي، عليك أن تبدأ كخادم لشخصية كبيرة حتى ترضى عنك.

ابحث بنفسك. نجيب محفوظ قبل أن يتولى رئاسة هيئة السينما كان يعمل بطريقة مشابهة. هذا لا يعني أنك خالٍ من الموهبة، ولكن يجب أن تتبع هذا النهج حتى لا تثير التوتر في الوسط الأدبي والمجتمع.

الخلاصة: لتصبح كاتبًا كبيرًا، يجب أن تبدأ كخادم أو سكرتير لشخصية بارزة في أي وزارة. الأهم هو أن تكون مطيعًا وتحمل الحقيبة وتسمع الكلام.

إذن، لنلخص الموضوع بسرعة: لتصبح كاتبًا كبيرًا ومتميزًا، ويرضى عنك المجتمع، عليك أولًا ألا تنتمي إلى أي حزب.

لقد تلقيت اتصالًا من أحد الأصدقاء منذ قليل، وسألني: كيف يصبح الكاتب كبيرًا بالفعل؟

الكاتب الحقيقي هو ذلك المفكر الذي يمكنه انتقاد النظام علنًا، مثل "برنارد شو" الذي هاجم حكومة لندن وإنجلترا وتشرشل بشدة، دون أن يُقبض عليه أو يُتهم بتشويه صورة الحكومة. بل أدت كتاباته إلى تغيير النظام الصحي في بلاده.

كذلك، العقاد كان مستقلاً، رغم وقوعه في خطأين. الأول، عندما عرضت عليه "أخبار اليوم" في عهد جمال عبد الناصر راتبًا قدره 5000 جنيه شهريًا عام 1952، وهو مبلغ ضخم جدًا. والثاني، عندما كان يكتب مقالات في مدح الملك. لكنه كان مفكرًا حقيقيًا، ورفض الرضوخ للضغوط.

أما الجزء الثاني الذي أود الحديث عنه فهو: كيف تحصل على الجوائز العالمية؟

هناك ثلاث أو أربع نصائح رئيسية:

أن تتضمن روايتك إساءة إلى الذات الإلهية والأديان. هناك أشخاص حصلوا على الجوائز بسبب ذلك. أنا شخصيًا لا أؤمن بهذه الطريقة، ولكن هذا هو الواقع.

الترويج للشذوذ الجنسي. أي أن تتحدث عن شخصية شاذة جنسيًا، أو تطرح قضية الشذوذ بطريقة تدافع عنها.

الهجوم على الرموز الدينية، سواء كان ذلك النبي محمد ﷺ، أو النبي عيسى (عليه السلام)، أو النبي موسى (عليه السلام).

دعم التحول الجنسي، أي أن يكون هناك شخصية في روايتك تتحول من ذكر إلى أنثى أو العكس.

إذا أردت الحصول على جائزة عالمية، فعليك باتباع هذه الوصفة.

اللهم إني قد بلغت، اللهم فاشهد.

إذا لم تحصل على جائزة بعد كل هذا، فأنا لست مسؤولًا.

...... 

لقراءة أو تحميل الكتاب كاملا بصيغة PDF اتبع أحد الروابط التالية :

رابط التحميل الأول 

اضغط هنا 

... 


رابط التحميل الثاني 

اضغط هنا 

... 


الثلاثاء، 23 سبتمبر 2025

صدور مسرحية "المسافر" للسيد حافظ عن الهيئة العامة لقصور الثقافة

 ✨ صدور مسرحية "المسافر" للسيد حافظ عن الهيئة العامة لقصور الثقافة



أعلنت الهيئة العامة لقصور الثقافة – وزارة الثقافة عن صدور مسرحية "المسافر" للكاتب السيد حافظ، ضمن سلسلة إصداراتها المسرحية. ويأتي هذا الإصدار تتويجًا لمسيرة إبداعية ممتدة، حيث كتب حافظ المسرحية عام 1968 في إطار مشروعه الإبداعي الذي يضم نحو 200 مسرحية على مدار 60 عامًا.



يروي الكاتب أن المسرحية قُدمت عام 1971 إلى الدكتور أحمد هيكل بكلية دار العلوم – وكان مسؤولًا عن اتحاد الطلاب وقتها – فخصص لها ثلاثين جنيهًا لطبعها على الآلة الكاتبة بمعرفة الأستاذ صيام، الأخصائي الاجتماعي. وبعد انتقاله إلى جامعة الإسكندرية عام 1972، كتب الأديب الكبير إبراهيم عبد المجيد دراسة مطولة عن المسرحية وعدد من أعماله الأخرى.


وكانت المسرحية قد قُدمت لإدارة النشر بالهيئة عام 2014، وها هي ترى النور أخيرًا اليوم.


وقد وجّه الكاتب السيد حافظ شكره لإدارة النشر، وللشاعر الحسيني عمران مدير الإدارة، وللدكتورة وفاء كمالو سيدة النقد المسرحي، وللدكتور ياسر البراك، على دعمهم الكبير لهذا الإصدار.





Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More